8 tips: waarom het juiste smeermiddel zo belangrijk is voor je boot

De keuze voor een goed smeermiddel of motorolie kent vele voordelen. Je wil op het water natuurlijk geen problemen of irritaties krijgen door een slecht functionerende buitenboordmotor. Ook mag een reserve flacon motorolie nooit ontbreken in de standaarduitrusting als je het ruime sop kiest. Hieronder tref je 8 tips die ervoor zorgen dat je nooit voor onverwachte verrassingen komt te staan met je boot.

 

1) Motorolie gaat in elke viertakt buitenboordmotor. Doe dit altijd binnen een bepaalde tijd of na een bepaalde vaarafstand. Realiseer dat er bij matig gebruik van een boot kans is op het intrekken van vocht in de motorolie. Ook dien je elk jaar het oliefilter te vervangen.

 

2) Zolang er geen zuurstof bijkomt, zoals bij het tijdelijk openen voor een bijvulbeurt, kan smeerolie jarenlang meegaan. Zodra motorolie is bijgevuld is er helaas veel contact met de buitenlucht vanwege de
carterontluchter. Houd daarom altijd een verversingsmoment van minstens één maal per jaar aan. Vanwege kortingen kan het natuurlijk wel aantrekkelijk zijn een grotere partij te kopen.

 

3) De vele innovaties op het gebied van motorolie voor boten en watersport bieden tal van voordelen!

 

  • Goede prestaties bij een koude start.
  • De huidige standaard motorbootolie is speciaal ontwikkeld om stank-, rook- en roetoverlast te beperken.
  • Bij de juiste viscositeit (oliedikte) is er een aanzienlijke brandstofbesparing en minder uitstoot van CO2.
  • De motoronderdelen blijven relatief schoon door het detergerend vermogen.
  • Uitstekende bescherming tegen slijtage, schuim, afzetting en corrosie door (zout) water.
  • Ook als de motor zich op een hogere temperatuur begeeft is er sprake van een veilige smeerfilm.
  • Er treedt weinig verdampingsverlies op.
  • Toevoeging van nuttige additieven speifiek gericht op uw type motor.
  • Zelfs goede prestaties na het verstrijken van het aanbevolen verversingstijdstip, al is een tijdige oliewissel altijd aan te bevelen.

 

4) Gebruik nooit olie die niet bestemd is voor boten. Een boot heeft heel andere behoeftes en eigenschappen dan andere voertuigen. Denk aan het verschil in toerental vergeleken met een auto. Ook door de vochtige staat van een boot moet u typische internetfabeltjes over het gebruik van scooterolie, automotorolie en grasmaaierolie voor uw boot niet geloven.

 

5) Met een zekere regelmaat maar vooral op het einde van het vaarseizoen kunnen de mechanische onderdelen (vacuümpomp, tandwielkast, etc) wel weer een druppeltje smeervet gebruiken. Bij 2-takt motoren wordt smering in werking gezet door de olie die al in de brandstof zit. In het geval van 4-takt moet allereerst de buitenboordmotor in horizontale positie staan. Daarna kun je smeerolie toevoegen in de vulopening aan de hand van een maatbekertje of een schenkdop met indicatie. Door vooraf de oude olie eruit te pompen,
wordt meteen alles gereinigd van vuilresten.

 

6) Wat voor motorolie kies je voor je boot? Vroeger was er veel minder keus, maar tegenwoordig is er voor allerlei specifieke motoren en omstandigheden wel een motorbootolie te vinden. Aanvankelijk liepen boten op minerale olie, wat altijd een beetje instabiel was. Later kwam er de verfijnd geraffineerde synthetische olie met al zijn goede eigenschappen voor betere resultaten. Dit olietype oxideert of veroudert veel langzamer, terwijl er minder brandstof nodig is omdat het wrijving tegenhoudt. Door de toevoeging van dopes of additieven kan olie heel goed worden afgestemd op de behoefte van de gebruiker en zijn buitenboordmotor.

 

7) Belangrijk in de keuze voor smeerolie voor uw boot is de viscositeit, oftewel de mate van dikte. Dikkere olie zorgt voor een betere smeerfilm, terwijl dunnere olie beter hitte en vuil aankan. Tegelijkertijd kan een
motor flink heet worden, wat vervolgens effect heeft op olie die dan dunner wordt. Zaak is om de juiste balans te weten welke viscositeit de beste match vormt met uw buitenboordmotor. De viscositeitscategorie
die het vaakst voorkomt in de scheepvaart is 15W40, 25W40, 10W30 en 10W40.

 

Je komt achter het viscositeitsadvies van je buitenboordmotor via de handleiding of via internet. Ook kun je contact opnemen met onze helpdesk, waar je alle vragen kunt stellen over smeermiddelen. Veel merken buitenboordmotoren noemen een aanbeveling voor een bepaald oliemerk. We zien deze aanbevelingen terug bij gangbare merken als Mercruiser, Honda, Johnson of Suzuki, Mercury, Nissan, Evinrude of Chrysler. Motorolie die je in Nederland kan kopen zal altijd voldoen aan de laatste wettelijke norm, zoals de bekende NMMA keuring.

 

8) Als ervaren verkoper en informatiebaken voor smeermiddelen willen wij van 0800-oliekopen.nl je graag een eerlijk koopadvies geven voor de motorolie voor je boot. Wij staan namelijk vierkant achter de motorbootolie van het merk MPM. Dit is motorolie geraffineerd volgens de normen van topmerken, maar dan tegen een veel lagere prijs.

 

Wij kunnen ons voorstellen dat je als watersporter of beoefenaar van de pleziervaart soms enthousiast wordt van motorolie aanbiedingen bij bouwmarkten of de bekende online warenhuizen. Ook zijn er allround
maritieme winkels waar tussen de zwemvesten, vlaggen en kombuisinrichting een paar flacons olie op een schap liggen. Wij adviseren echter elke bootliefhebber bij een échte expert motorolie voor boten te kopen. Bij 0800-oliekopen betaal je een lage prijs voor bootmotorolie van een kwaliteit die je elders niet treft.

 

Als je in onze gespecialiseerde webwinkel online motorolie wil kopen en door een ruime bestelling boven de 50 euro komt, betaal je bovendien geen kosten voor verzending. En dat terwijl we al de voordeligste aanbieder van motorolie voor buitenboordmotoren in Nederland zijn!

 

Ontdek de voordelen van een webwinkel als 0800-oliekopen.nl!