Problemen met het olieverbruik van Audi TFSI motoren
Iedereen wil natuurlijk zo veel mogelijk auto voor zo min mogelijk geld. Daarbij horen natuurlijk lage kosten voor de noodzakelijke olie, want die koopt iedereen natuurlijk het liefst tegen een gunstige prijs. Ideaal is uiteraard een auto met een laag olieverbruik, alleen speelt er zich in deze tijden van zuinig autorijden iets vreemds af: de problemen olieverbruik Audi TFSI. Dit is slecht voor uw auto en slecht voor het milieu.
Eenvoudig uitgelegd komt het erop neer dat de Audi’s van bepaalde jaartallen, voorzien van een TFSI-motor, grote kans hebben op een fatale beschadiging van de motor na het afleggen van de eerste pakweg 80.000 kilometer. De eerste signalen doen zich vaak al voor in het allereerste jaar. Een Amerikaanse rechter besliste al dat 120.000 eigenaren met een olieprobleem bij een Audi met een TFSI benzinemotor een schadevergoeding en garantieverlenging kregen. In de Amerikaanse rechtspraak werd het gezien als een verwijtbare productiefout. In Europa zijn de autobezitters echter niet in het gelijk gesteld bij de rechter.
Wat is een TFSI motor?
(Turbo) Fuel Stratified Injection is het brandstofinspuitsysteem dat gebruikt is bij bepaalde jaargangen van onder meer de automerken Audi, VW, Seat en Skoda. Bij de innovatieve FSI technologie komt de brandstof gelijk in de cilinder in plaats van dat er een omweg wordt afgelegd. Er komen dan twee separate lagen rondom de bougie, wat leidt tot een lager verbruik van brandstof en een minder hoge CO2 uitstoot. Mercedes Benz en Mitsubishi hebben vergelijkbare methodes, maar de (Turbo) Fuel Stratified Injection is toch vooral het paradepaardje van de automerken van Volkswagen AG.
Helaas pak de laatste jaren de zo gepropageerde 'Vorsprung durch Technik' niet altijd even ideaal uit. Het erg hoge olieverbruik is vooral aanwezig bij de 1.8 en vooral de 2.0 TFSI benzinemotoren van Audi. In mindere mate gaat het hoge olieverbruik bij de Audi ook wel op voor de 1.4 TFSI motor. Een duidelijk signaal zijn de blauw-zwarte wolken uit de uitlaat.
Hoog olieverbruik naast Audi ook bij VW, Seat en Skoda
Wat speelt er nou eigenlijk bij het olie verbruik van bepaalde modellen auto’s? Want behalve de Audi’s met bijvoorbeeld de 1.8 TFSI motor aan boord blijkt dat er de laatste jaren niet alleen Audi TFSI problemen zijn, maar ook bij verschillende modellen van andere automerken van VAG-huize. VAG is de overkoepelende naam ‘Volkswagen AG’, waar naast Audi ook Volkswagen, Skoda, Seat en kleinere exclusieve merken als Lamborghini en Bentley onder vallen. Naast het bekende schandaal met de sjoemeldiesels heeft het VAG-concern de laatste jaren dus ook nog te kampen met nog een ander probleem waar de automobilist niet bepaald blij van wordt.
De modellen auto’s waarom het gaat hebben namelijk een relatief hoog olieverbruik, vooral het Audi olieverbruik is breed uitgemeten in de media. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat bij Audi’s of Volkswagens dat er sprake is van een verbruik van olie van 1 op 1100, terwijl er ook gevallen bekend zijn waarbij de oliebehoefte 1 liter op ongeveer 300 kilometer is. In de extreemste gevallen moet er dus al nieuwe olie worden bijgevoegd voor een rit van pakweg Enschede naar Den Haag. Dit is natuurlijk een aanslag op zowel de motor als de portemonnee van de eigenaar, want een liter olie kost natuurlijk ook geld.
Welke olie is nodig voor TFSI?
Allereerst noemen we hieronder even op welke types Audi het olieprobleem betrekking heeft. Bij dit automerk speelt de problematiek namelijk het meest. Houd er rekening mee dat het gaat om de productiejaren 2008 tot en met 2012 bij modellen die aan boord een 1.8 TFSI hebben of een 2.0 TFSI.
- Audi A4
- Audi A5
- Audi A6
- Audi A7
Er zijn garages die het advies geven om bij TFSI problemen in de toekomst een dikker type olie te gebruiken (met een hogere viscositeitsindex), maar dat raden we af. In elke gebruikershandleiding van auto’s staat immers een voorgeschreven olietype, en dat staat er niet voor niets.
Wat kun je doen aan het TFSI probleem en is het op te lossen?
De klachten over Audi’s hebben te maken met het vastklonteren van vuil bij de laagste zuigerveer, die het doorsmeren van de cilinderwanden onder zijn hoede heeft. De zuigveer kan dan niet meer terug in zijn eindpositie en kan zich gaan vastvreten in de verdichtende oliemassa. De auto’s waar het om gaat hebben zuigerveren van extreem hard materiaal, die schade aan de omliggende onderdelen kan aanbrengen. Als de cilinderwanden niet meer dicht kunnen, krijgen auto’s van merken als Audi VW Seat en Skoda in de verbrandingskamer een aanmerkelijk verhoogd olieverbruik.
Ook belandt de olie dan op een plek waar het niet moet komen: de compressieruimte, waardoor het verbrandingsproces aldaar er kans is op verbrande olie. Dit heeft vervolgens een vernietigende invloed op de zuigerveren, met een op termijn onwerkbare motor als gevolg. Wat ook niet onbenoemd mag blijven is dat de bougies van de Audi vervuild raken met roetaanslag, waardoor ze niet of nauwelijks kunnen ontsteken.
Reparatie bij TFSI klachten altijd zeer prijzig
Zodra een onderdeel als de olieschraapveer zich dan ook nog eens blijvend gaat hechten of zelfs compleet verkolen en vastplakken aan zo’n wand, ligt er een dure reparatie voor de hand. De kosten van herstel variëren doorgaans tussen de vierduizend en zevenduizend euro. Helaas zijn deze reparaties niet te verhalen bij de verzekeraar. Zolang dit stadium van de hechtende veer nog niet aan bod is gekomen, kunt u ervoor kiezen om andere zuigers (niét de originele merkzuigers!) te laten plaatsen. Soms maken mensen een keuze voor een grotere maat zuiger met meerdere afvoerkanalen. Dit heeft wel als nadeel dat de CO2-uitstoot en de brandstofbehoefte toenemen.
In feite is dit dan een soort van noodreparatie, omdat het zorgt voor een betere afvoer van troep die de auto niet meer nodig heeft. Redenen die een grotere kans geven op ellende met de Audi’s die we hierboven noemden zijn regelmatig op lage snelheden rijden en een te lange of een uitgestelde olie ververs interval.
In ons land is in 2015 de Stichting Audiclaim opgericht, met als doel een groepsproces te kunnen voeren tegen de Europese tak van het machtige Volkswagen AG, met de hoop om een regeling te kunnen treffen voor de geleden financiële schade.
Bijgewerkt 4-4-2019